Knock-Knock: En unik skräckspelsupplevelse
Knock-Knock är ett överlevnadsskräckspel utvecklat av Ice-Pick Lodge för Play Station 4-plattformen. Spelet har ett unikt tillvägagångssätt för skräck, som förlitar sig på miljön för att skapa rädsla och spänning. Spelets handling är full av oklara ögonblick, vilket möjliggör flera tolkningar. Huvudpersonen, Invånaren, bor i ett hus mitt i en skog, där han märker konstiga förändringar i sin omgivning. Invånaren vill ta reda på vad som händer, och spelaren måste hjälpa honom att överleva till gryningen.
Knock-Knocks gameplay är centrerat kring överlevnad. Spelaren måste tända ljuset i rummen i huset för att interagera med de föremål som finns därinne. Dessa föremål inkluderar en klocka för att snabba upp tiden och gömställen för att undvika fiender. Belysningssystemet är en indikator för fienders framträdande, eftersom det släcks när någon är nära spelaren. Gameplay påverkas av Invånarens dåliga minne och syn, vilket lägger till en extra svårighetsgrad.
Knock-Knocks unika funktion är dess relativa tidsystem, som kan pausa, gå som vanligt eller gå tillbaka beroende på spelarens handlingar. Sammantaget är Knock-Knock ett måste för skräckspelsfans som vill uppleva något annorlunda.